Vanliga frågor innan resan

 
Nettbuss Bus4You och Nettbuss express, är det samma sak?
Nja, inte riktigt. Nettbuss Bus4You är för dig som vill resa riktigt bekvämt till ett bra pris. Nettbuss express är för dig som är prisjägare.
Vilka sträckor och hållplatser vi stannar vid varierar också lite. Både Nettbuss Bus4You och Nettbuss express tillhör Nettbuss Travel AB.

Hur vet jag när jag bokar Nettbuss Bus4You eller Nettbuss express jag bokar?
Alla avgångar i bokningsflödet på nettbuss.se är märkta med antingen Nettbuss Bus4You eller Nettbuss express. Om man klickar på det blå i:et efter namnet finns information som beskriver skillnaden mellan Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.
Då du valt en viss avgång visas ett så kallat piktogram. För du muspekaren över dem får du en förklaring till vad respektive betyder. Det indikerar vad som finns ombord på just den bussen. Här står även om turen körs av någon av våra externa samarbetspartners. Du väljer vid bokning vilken komfortnivå du önskar; plus eller eco.

Komfortnivå plus och eco, vad är skillnaden?
Våra bussar har två olika komfortnivåer vilket kan jämföras med första och andra klass på tåg, eller ekonomi och business på flyg. På Nettbuss Bus4You hittar du alltid komfortnivå plus och ibland även komfortnivå eco. I våra dubbeldäckare finns både plus och eco. Komfortnivå plus innebär att du reser i sköna skinnfåtöljer, med benstöd för bästa sittkomfort och utrymmet för benen är väl tilltaget. Komfortnivå plus har en rad med enkelsäten, och en rad med dubbelsäten (1+2 sittning). Ombord finns gratis WiFi (4G) och eluttag vid varje fåtölj.
Nettbuss express har endast komfortnivå eco. Här sitter du i komfortabla, fällbara standardsäten som är gjorda för långa resor. Komfortnivå eco har två rader med dubbelsäten (2+2 sittning). Du kan reservera din specifika favoritplats för att få en än mer behaglig resa. Gratis WiFi och eluttag finns ombord på Nettbuss express ordinarie bussar.

Piktogrammen som visas vid den valda avgångstiden i bokningsflödet informerar dig om vad som finns ombord på just den specifika bussen.

Var är billigast att köpa biljett?
Det är alltid billigast att köpa biljett via vår webbsida, www.nettbuss.se

Är biljetterna personliga?
Biljetter för Nettbuss Bus4You och Nettbuss express är inte personliga. Du kan alltså köpa biljett för någon annan som ska resa. Det viktiga är att den som reser har ett korrekt bokningsnummer. Vi ser gärna att den som reser har biljetten med streckkoden, då det går snabbare vid ombordstigning. Den som reser ska kunna styrka sin ålder och rätt till rabatt, om exempelvis en ungdom- eller studentbiljett köpts.

Gränspassering och kontroll
Från och med den 4 januari 2016 måste alla som reser med Nettbuss express och Nettbuss Bus4You från Danmark till Sverige kunna visa en giltig ID-handling. Regeringen har beslutat att ID-kontrollen kommer att skötas av transportörerna, vilket i vårt fall är föraren för den aktuella avgången eller annan personal utsedd av Nettbuss. Kontrollen kommer att genomföras innan ombordstigning sker.
Samtliga resenärer som biljetten gäller för ska visa giltig ID-handling. Barn under 18 år är undantagna denna regel om de reser tillsammans med en förälder som kan uppvisa giltig ID-handling. Den eller de personer som inte kan visa giltig ID-handling innan ombordstigning får dessvärre inte lov att stiga ombord. Biljetten gäller endast från den hållplats som biljetten är köpt för. För att undvika förseningar ber vi dig komma i god tid, senast 15 minuter innan avgång och ha din biljett och ID-handling redo.
Exempel på ID-handlingar som vi godkänner är följande;
Svenska handlingar: Svenskt pass, Svenskt nationellt ID-kort, Svenskt körkort, Svenskt SIS-märkt ID-kort eller ID-kort utfärdat av statlig myndighet. Nordiska handlingar: Pass, Körkort och Nationellt ID-kort (under förutsättning att den innehåller fotografi och uppgift om identitet) är godkända ID-handlingar. Observera att ett norskt bankkort ej är giltigt som ID-handling.
Handlingar utfärdade i EU/EES och övriga världen: Pass.
Läs gärna mer på polisen.se gällande gränskontroller/ID-kontroller genom att klicka här.

BIljettförsäljningen från Danmark stänger 40 minuter innan avgångstiden.

Om jag inte kan skriva ut biljetten?
Det räcker med att ange bokningsnummer för föraren. Du kan även få hjälp med utskrift av biljetten på våra försäljningsställen.

Om jag anger mitt personnummer, kan jag resa på mitt körkort?
Ja, om du lämnar ditt 12-siffriga personnummer vid bokningstillfället och har ett svenskt körkort (med streckkod på baksidan), går det fint att resa på det. Observera att detta endast fungerar med svenskt personnummer.

Om jag tappat mitt bokningsnummer, vad gör jag?
Vänligen kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Vi nås på 0771-151515. Du kan även vända dig till din närmsta återförsäljare.

Kan jag resa med en annan avgång än den som står på biljetten?
Biljetten gäller endast till den avgångstid som biljetten köpts till. Undantag gäller för obokade biljetter på sträckan Västerås-Arlanda flygplats.

Kan jag stiga på eller av någon annan stans än vad som står på biljetten?
Vi stannar endast på de hållplatser som anges i vår tidtabell och biljetten gäller endast till den sträcka som biljetten köpts för.

Kan jag köpa avbokningsskydd i efterhand?
Avbokningsskydd kan endast köpas samtidigt som biljetten.

Jag har bokat fel och har inget avbokningsskydd, vad gör jag?
Vänligen maila oss på info@nettbuss.se direkt efter genomförd bokning. Om det finns möjlighet att korrigera biljetten innan passerad avgångstid kan vi mot en avgift hjälpa till. Hänsyn måste tas att vi inte arbetar under kvällar och helger och att vi läser samtliga inkommande mail under tur och ordning. Ingen förtur för felbokningar ges.

Jag vill boka om, inte avboka min biljett. Kan jag det?
Om du inte köpt till ett avbokningsskydd i samband med biljettköpet kan biljetten inte heller bokas om.

 Kan man reservera en specifik plats ombord på bussen?
Ja, i samband med bokningen kan du reservera den plats du önskar. På Nettbuss Bus4You är frånpriset för platsbokning 35 SEK och 29 SEK på Nettbuss express. I de fall turen körs av en inhyrd buss är det inte alltid att det går att reservera en specifik sittplats. Då visas inte heller sätesöversikten vid bokningstillfället.

Om man inte bokar plats i bussen, får man inte sitta då?
Alla som reser med Nettbuss Bus4You och Nettbuss express får en sittplats. Har du specifika önskemål om vart i bussen du vill sitta bör du reservera din favoritplats. Dessutom är du då garanterad att sitta på samma plats under hela resan.

Kan man lägga till platsreservation i efterhand?
Plats kan endast reserveras i samband med biljettköp.

Kan det bli fullbokat på bussen?
Ja, bussen kan bli fullbokad och vi rekommenderar att köpa biljetten i god tid.

Kan jag köpa biljett på bussen?
Nej, vi säljer inte biljetter ombord (med undantag för linjen Västerås-Arlanda flygplats). Biljetter kan köpas via nettbuss.se, via +46 (0) 771-151515, via våra återförsäljare och via vår mobilsite m.nettbuss.se om du har en smartphone. Skall du resa sträckan Västerås-Arlanda flygplats går det bra att köpa biljett av föraren. Det kostar 20 kronor extra utöver biljettens ursprungliga pris (det som återfinns på nettbuss.se).

Kan jag ta med mitt djur på bussen?
Ja, förutsatt att ditt djur är så pass litet att det får plats i en bur som kan placeras i sätet, och att du har en ungdomsbiljett för djuret. Arbetande djur för funktionshindrade får medtas gratis.

Premium, vad innebär det?
Premium är vår bonusklubb. Att vara Premiummedlem är gratis och det ger dig som reser med Nettbuss Bus4You och Nettbuss express tillgång till nyheter och kampanjer. Våra erbjudanden riktas många gånger unikt till dig som är medlem i Premium. Dessutom får du bonus på dina resor. Du alltid 50 % rabatt på avbokningsskyddet samt en bra överblick på bokade resor.

Jag har ett tillgodosaldo, hur når jag det?
Det kan du använda genom att logga in på ditt medlemskonto innan du köper din biljett.

Mitt saldo försvann. Vad gör jag?
När man påbörjar en bokning reserveras saldobeloppet och om inte bokningen genomförs släpps reservationen. Det kan dock ta ca 30 minuter.

Varför ska jag ange mitt mobilnummer när jag bokar?
Vi skickar ut sms vid eventuella förseningar och annat aktuell information som berör resan. Det är dessutom lättare för kundtjänst att hitta din biljett om du skulle ha förlorat den.

Vilken typ av bagage får jag ta med?
Ett handbagage (max 40 X 30 X 20 cm) samt en resväska (sammanlagt max 25 kg) får medtas utan extra kostnad. Du kan ta med ytterligare ett bagage (en väska max 25 kg) genom att lägga till extrabagage som produkt i samband med biljettköpet. Du kan ta med en golfbag, ett par skidor/en snowboard eller ett musikinstrument (max 20 kg) om du klickar i specialbagage i samband med biljettköpet.

Får jag ta med min cykel?
Vi tar dessvärre inte emot cyklar ombord.

Kan jag skicka ett paket med bussen?
Vi tar dessvärre inte emot gods på bussen.

Jag har en bytesresa, vad behöver jag för resebevis?
Du behöver biljetter eller bokningsnummer för samtliga sträckor.

Skickar ni biljetten via SMS?
Ja, det gör vi ifall du vid bokningen anger att du vill ha din biljett via SMS och uppger korrekt mobilnummer.

Kan ni skicka biljetten via SMS i efterhand?
Nej, biljetten kan endast skickas ut via SMS i samband med bokningen.

Tillgänglighet för funktionshindrade
Har du funktionshinder och planerar att resa med oss? Vänligen kontakta oss via info@nettbuss.se eller ring oss på 0771-151515 så försöker vi hjälpa dig på bästa sätt.