Info om Corona Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen av vår webbsida. 

Läs mer om cookies >>

Information gällande Coronavirus Covid-19

I och med det rådande läget med Coronavirus Covid-19 har vi sammanställt information för att besvara era frågor inför en resa med våra bussar Vy Bus4You och Vy express.

Vi på Vy Travel utgår från den information och de riktlinjer som ges från Folkhälsomyndigheten och Utrikesdepartementet. Vi följer noga utvecklingen och kan således komma att ändra följande information baserat på det aktuella läget.

Rekommendation för dig som gäst på våra bussar
Vi uppmanar dig som gäst att följa Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer för att undvika smitta. Där inkluderas bland annat:

- Tvätta händerna ofta
- Hosta och nys i armvecket
- Undvik att röra ögon, näsa och mun
- Använd handsprit
- Stanna hemma om du har symptom, även om de är lindriga
- Håll avstånd till andra
För mer information hänvisar vi direkt till Folkhälsomyndigeten.

Hålla avstånd
Vi rekommenderar dig som vill att resa att gärna välja en resdag vi har färre gäster ombord och det är generellt på måndagar till torsdagar och lördagar. Det är dessutom oftast billigare att resa under dessa dagar. Kollektivtrafik omfattas inte av förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer.

Vi behöver din hjälp för att hålla avstånd. Tänk på att lämna gott om plats mellan varandra innan påstigning.  

Ha din biljett redo så att du lätt kan visa den för vår förare, öka ljusstyrkan till max om du har biljetten i mobilen och sträck ut armen så mycket du kan när du låter föraren scanna din biljett. Vi behöver visera biljetten för att säkerställa att du ska resa med just den specifika turen. 

Ha alltid en förköpt biljett. Vi erbjuder biljettförsäljning på sträckan Västerås - Arlanda flygplats men vi ser gärna att du köper den innan avresan för att minska kontakten mellan dig och vår förare. 

Vi uppmanar till resande på de dagar då vi har färre gäster ombord på våra bussar. Vanligtvis har vi en lägre beläggning på måndagar - torsdagar samt lördagar, och en högre beläggning på fredagar och söndagar. Ifall du garanterat vill sitta för dig själv rekommenderar vi att du bokar en plusbiljett på rad 1-8, plats C. 
 
Om du vill veta hur beläggningen på en specifik tur ser ut eller om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss på info@vy.se eller på 0771-151515. 
 

Åtgärder på våra bussar
Vi städar våra bussar varje dag men i nuläget har vi infört extra städrutiner för våra bussar. Allt för att du som gäst hos oss ska känna dig trygg!

Vi har gjort avspärrningar så att förarplatsen endast nås av föraren. Har du som gäst gjort en platsreservation på Vy Bus4You för någon av platserna: 1A, 1B och 1C (våning 1, envåningsbussar) eller 15C och 15D (våning 1 - dubbeldäckare) kommer du som gäst att bli hänvisad till en annan plats. Har du som gäst gjort en platsreservation på Vy express för någon av platserna: 1, 2, 3 eller 4 kommer du som gäst att bli hänvisad till en annan plats. Eftersom du inte kommer att få sitta på din reserverade plats kommer vi att återbetala dig för platsreservationen. Vänligen maila oss på info@vy.se så hjälper vi dig.

Du får gärna sprida ut dig i bussen och sitta på någon annan plats än den som du fått tilldelad. Dock måste du respektera de som förköpt en plats som vill sitta på den. Förbokad platsbiljett har alltid företräde till den specifika platsen. 

Åtgärder för att skydda våra medarbetare
Eftersom vi är rädda om våra förare har vi infört några nya säkerhetsåtgärder med tanke på den rådande situationen.

- Alla medarbetare ska följa de allmänna rekommendationerna av Folkhälsomyndigheterna och vi uppmanar våra medarbetare att stanna hemma om de känner symptom, även lindringa.

- Vi har gjort avspärrningar så att förarplatsen endast nås av föraren vilket medför att på- och avstigning sker endast genom den bakre dörren.

- Vi har placerat handsprit och handskar vid varje förarplats.

- Vi uppmanar våra förare att i den mån det går undvika att ta på era tillhörigheter såsom ert bagage. De vill ju alltid vara väldigt behjälpliga men nu är det viktigt att försöka undvika smittan.


Av- och ombokning

Vi vet att ni är många som har frågor gällande av- och ombokningar med hänsyn till Coronaviruset och vi har därför sammanställt information för att försöka förtydliga vad som gäller. Just nu är många som ringer och mailar in till oss och det kan därför ta lite extra tid innan du får svar. Vi jobbar för att besvara er så snabbt vi kan. För att underlätta ber vi dig att vända dig till rätt kanal för snabbare hantering av ditt ärende.

Jag har ett avbokningsskydd och önskar avboka min resa på grund av Covid-19, kan jag det?

Du som har avbokningsskydd på din biljett kan avboka din biljett fram till två timmar innan avgångstiden (för utresan om du har en tur- och returbiljett) i linje med våra ordinarie avbokningsregler. 

Du avbokar själv din bokning genom samma kanal som den är köpt. Exempelvis har du köpt biljett på nettbuss.se avbokar du själv på hemsidan: https://www.nettbuss.se/avbokning och har du köpt biljett hos en återförsäljare behöver du besöka en återförsäljare för avbokning och återbetalning. 

 

Jag har inte ett avbokningsskydd men önskar avboka min resa på grund av Covid-19, kan jag det?

Om du har en bussbiljett som är köpt innan den 13 mars 2020 till/från någon av flygplatserna Arlanda flygplats och Landvetter flygplats med avresedatum innan den 15 juni, samt räknas till en eller båda av de två angivna kategorierna nedan vänligen kontakta info@vy.se minst 24 timmar innan din avgång för vidare hantering av ditt ärende. 

  • Resenär med koppling till/från en flygresa som har ställts in av flygbolag grund av Covid-19
  • Resenär med koppling till/från flygresa tillland som UD avråder resor till/från (För aktuell information gällande avrådan vänligen besök UD:s webbsida).

Biljett köpt utan avbokningsskydd efter den 13 mars kan vi dessvärre inte bistå med någon hjälp för ändring. 

 

Jag önskar omboka min resa på grund av Covid-19, kan jag det?

Vid ombokning vänligen kontakta vårt biljettkontor på +46771–151515 som mot en administrativ avgift kan hjälpa dig att omboka din resa till ett nytt datum. Notera att ombokningar kan göras till en ny avgång, dock senast till den 21 juni. 

Ombokning måste ske minst 24 timmar innan avgångstiden som anges på biljetten.  

 

Resor till och från Danmark

Med anledning av att Danmark har beslutat att stänga gränsen innebär det att vi inte kommer att kunna köra till och från Köpenhamn centrum eller Köpenhamns flygplats, Kastrup. Turer som skulle köra till eller från Danmark kommer att stanna alternativt starta i Malmö, vid centralstationen. Detta gäller under hela perioden som Danmark håller gränsen stängd. 

Om du har ett avbokningsskydd och önskar avboka din resa gör du detta själv senast två timmar innan avresa i samma kanal som biljetten är köpt. Du kommer då att automatiskt återbetalas till samma konto inom sju arbetsdagar (ordinarie avbokningsregler).  

Om du har en biljett till och från Köpenhamn eller Kastrup och vill resa till och från Malmö istället ber vi dig att kontakta oss via telefon på +46771–151515 som kan hjälpa dig att boka om din biljett utan kostnad förutsatt att du kontaktar oss minst 24 timmar innan avresetiden.  

 

Information gällande resor in i Norge

Vi följer utvecklingen av gränspassering till Norge. Som det ser ut just nu kan vi trafikera våra hållplatser i Norge (Sarpsborg, Moss och Oslo) som planerat. Observera att det är du som resenär som är ansvarig för att ta reda på vilka restriktioner som gäller för att få resa in i Norge. Vi som bussbolag ansvarar inte för om du som gäst inte kan uppvisa vad gränspolisen frågar efter och således inte får fortsätta resan in i Norge. 

Det är ditt eget ansvar att ta reda på vad som gäller för resa in i Norge och ett tips på en sida för vad som gäller för resor till norge hittar du här.