Integritetspolicy

Allmänt
Nettbuss (Nettbuss Sverige AB, Nettbuss AB, Nettbuss Stadsbussarna AB och Nettbuss Travel AB) är personuppgiftsansvarig och ansvarar för insamling, behandling och användning av personuppgifter på vår webbplats nettbuss.se. Vi på Nettbuss värnar om din personliga integritet och lägger stor vikt vid att skydda dina personuppgifter. Denna integritetspolicy ger information om vilka personuppgifter som samlas in, behandlas och sparas, hur uppgifterna används och till vem uppgifterna utlämnas. Nettbuss samlar in, behandlar och använder dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning (GDPR) och bestämmelser. 
 
Personuppgifter är information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet – så som namn, adress, telefonnummer, e-post, personnummer, bilder och IP-adress.
 
Behandling av personuppgifter innebär varje enskild åtgärd som utförs med personuppgifterna, oavsett om den är automatiserad eller manuell. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, lagring, bearbetning, överföring och radering.
 
Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som Nettbuss behöver dela dina personuppgifter med, för att kunna erbjuda tjänster så som exempelvis försäljning av biljetter, tillgång till WiFi ombord på våra bussar eller utskick av vårt nyhetsbrev. Vi kontrollerar att alla personuppgiftsbiträden kan lämna tillräckliga garantier avseende säkerhet och sekretess för personuppgifter och har avtal genom vilka de garanterar bland annat säker behandling av personuppgifter.
 
Insamling, användning, bearbetning och behandling av data
 
Resebokning
Personuppgifter som lämnas i samband med bokning av biljett behandlas och hanteras av Nettbuss och personuppgiftsbiträdet Travelbooking/Turnit. Om du lämnar information om en annan person, till exempel din make/maka eller kollega, förutsätter vi att du har fått tillstånd av personen i fråga.
 
De personuppgifter som lämnas för bussresan behandlas av företagets anställda (trafikledning, drift och kundservice), bara i de fall då nödvändig information bör utgå, vilket till exempel kan uppstå vid försening i syfte att skicka information till det angivna telefonnumret eller mailadressen. Trafikledning, driften och kundservice får uteslutande använda de personuppgifter som samlats in för att utföra sitt uppdrag och inte för något annat ändamål. De personuppgifter som sparas i Travelbooking/Turnit är mailadress och telefonnummer vilka sparas i fyra år i syfte att möta våra resenärers behov och förbättra upplevelsen av Nettbuss.
 
Kundservice
Personuppgifter som lämnas i samband med kommunikation med dig, via telefon eller e-post för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss, dokumenteras. När ärendet är avslutat raderas personuppgifterna, dock senast efter sex månader, förutsatt att det inte finns någon lag som kräver annan lagringsperiod.
Vid kommunikation via e-post med Nettbuss Travel kan det förekomma kundnöjdhetsundersökningar, om du inte vill motta sådan kommunikation är du välkommen att maila till info@nettbuss.se.
 
Betalning
De kreditkortsuppgifter som lämnas i samband med bokning och betalning av resan sparas inte, utan skickas direkt till betaltjänstleverantören. Nettbuss använder betaltjänstleverantörerna Klarna och PayEx. För information om Klarnas behandling och hantering av personuppgifter hänvisar vi till Klarna dataskyddspolicy. För information om PayEx behandling och hantering av personuppgifter hänvisar vi till PayEx sekretesspolicy.
 

Internetuppkoppling
Flertal av Nettbuss fordon är utrustade med gratis WiFi. För att du som gäst ska få åtkomst till internet krävs det i vissa fall att du anger din mailadress. Mailadressen lagras hos personuppgiftsbiträden Icomera och Fältcom.
 
Registrering av medlemskap
På Nettbuss Travel AB har du möjlighet att bli Premiummedlem och skapa ett personligt kundkonto. Personuppgifter som lämnas i samband med ansökan om Premiummedlemskap sparas bara så länge som du är prenumerant. De personuppgifter du anger för att bli premiummedlem är personliga och du kan när som helst ändra eller radera uppgifter i ditt konto. Du kan avsluta din medlemsprenumeration när du önskar och i samband med det tar vi bort dina personuppgifter. Som Premiummedlem har du möjlighet att ta emot vårt nyhetsbrev. Personuppgifter som lämnas i samband med prenumerationer av våra nyhetsbrev behandlas- och hanteras av Nettbuss och personuppgiftsbiträdet Apsis. Uppgifterna sparas bara så länge som du är prenumerant. Om du avanmäler din prenumeration, tas dina personuppgifter bort. För information om Apsis behandling och hantering av personuppgifter hänvisar vi till Apsis säkerhetspolicy.
 
Jobbansökan
Personuppgifter (CV, personligt brev, betyg etc.) som lämnas i samband med ansökan av lediga tjänster på Nettbuss behandlas och hanteras av Nettbuss och personuppgiftsbiträdet Varbi Rekryteringsverktyg. Det genomförs regelbunden gallring av personuppgifterna, dock som längst med två års intervall. Spontana jobbansökningar som söks via webbplatsen gallras automatiskt efter sex månader om du inte aktivt bekräftar att du vill vara kvar med din ansökan ytterligare sex månader. Ansökningar som lämnas in på plats alternativt skickas in via E-post eller post gallras efter 2 år.
 
Anställning och utbildning
Personuppgifter (namn, adress, telefonnummer och e-post) som lämnas i samband med anmälningar till utbildningar sparas så länge som det krävs för administrationen, det vill säga för utskick av information, kursmaterial och utvärderingsenkäter. Eftersom vi tar betalt för kurser sparas fakturaunderlaget enligt gällande bokföringsregler.
 
Personuppgifter (namn och personnummer) som lämnas i samband med YKB-utbildning upprättas en deltagarlista och ett intyg utfärdas, deltagarlistan och intyget sparas hos utbildningsledaren enligt TSFS 2017:1 fem år, därefter raderas deltagarlistan och intyget.
 
Tävlingar och kampanjer
Vår webbplats kan innehålla meddelanden om tävlingar eller kampanjer som du kan delta i. Vi använder den information du lämnar för att genomföra kampanjer (till exempel för att kontakta dig om du har vunnit). Vinnaren av tävlingen kan komma att presenteras på denna webbplats och på våra sociala medier (Facebook, Instagram och LinkedIn). Vid publicering av namn kontaktas vederbörande innan för ett samtycke. Dialogen kring samtycket mellan vinnaren och Nettbuss medarbetare raderas efter sex månader efter avslutad tävling.  
 
Cookies
Nettbuss använder sig av cookies från Google, Google Analytics. Google Analytics möjliggör för Nettbuss att samla in och analysera data. Google Analytics tar emot information om hur användare hittar vår webbsida och hur den används. Google Analytics hjälper Nettbuss att förbättra hemsidan och säkerställa att vår webbsida möter användarens behov. Lagringen av informationen varierar från några dagar till ett år beroende på hur ofta användaren besöker vår webbplats. 
 
Förlustanmälan
Gällande personuppgifter som lämnas in via webbplatsen i samband med att du förlustanmäler en värdesak som blivit kvarglömd på bussen, sparar Nettbuss uppgifterna tills värdesaken är återlämnad. En gallring av personuppgifter görs när ärendet är avslutat, dock senast efter sex månader. 
 
Hur vi skyddar dina uppgifter
Säkerheten för personligt identifierbar information är viktig för oss. Vi har vidtagit administrativa, tekniska och fysiska säkerhetsåtgärder för att skydda mot obehörig användning, avslöjande, ändring eller förstörelse av personligt identifierbar information som vi samlar in på denna webbplats.
 
Rättigheter för dig som registrerad
Du har rätt till tillgång av dina personuppgifter som behandlas om dig hos Nettbuss. För att få ut detta krävs det att du skickar in undertecknad begäran till oss. Tänk på att vi på Nettbuss kan komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv och korrekt hantering av din begäran.
 
Du har rätt till rättelse om att du upptäcker att dina personuppgifter är felaktiga. Inom ramen för aktuellt ändamål har du även rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.
 
Du har rätt till dataportabilitet, vilket innebär att du kan begära att få de uppgifter som vi behandlar om dig överförda till en annan personuppgiftsansvarig. En förutsättning är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiskt.
 
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Detta ifall du bestrider att de personuppgifter vi behandlar om dig är korrekta. Begränsningen kan pågå under den tid kontrollen huruvida personuppgifterna är korrekta pågår.
 
Du har rätt till radering av personuppgifter som vi behandlar om dig ifall:
-          Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål de samlats in eller behandlats.
-          Du invänder mot en intresseavvägning vi har gjort baserat på berättigat intresse och ditt skäl för invändning väger tyngre än vårt berättigade intresse.
-          Du invänder mot behandling för direktmarknadsföring.
-          Dina personuppgifter behandlas på ett olagligt sätt.
-          Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse vi omfattas av.
-          Personuppgifter har samlats in om ett barn (under 13 år) som du har föräldraansvar för och insamlandet har skett i samband med erbjudande av tjänster via till exempel sociala medier.
 
Vi har rätt att neka din begäran om radering ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att radera vissa personuppgifter - som till exempel från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning och från konsumenträttslagstiftning. Nekandet kan även komma av att behandlingen av dina personuppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
 
Uppdatering av integritetspolicy
Nettbuss gör löpande ändringar i denna policy. En ny version blir gällande när den görs tillgänglig på webbplatsen.
 
Begäran görs till:
info@nettbuss.se
Alternativt:
Nettbuss Sverige AB, Polhemsplatsen 5, 411 11 Göteborg