Nettbuss och NSB är Vy. Läs mer på vy.se

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen av vår webbsida. 

Läs mer om cookies >>

Bussbolaget har Sveriges nöjdaste kunder

Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har Nettbuss Bus4You Sveriges mest nöjda kunder inom persontransport för nionde året i rad och Nettbuss express hamnar på en andraplats för andra året i rad. Det framgår när SKI presenterar sin årliga mätning av kundnöjdhet inom persontransport idag. Studien bygger på 2200 intervjuer och genomfördes under april månad.

– Att vi har både Nettbuss Bus4You och Nettbuss express i topp är ett kvitto på vårt fokus gällande service, punktlighet och att det ska vara smidigt att resa med oss i alla lägen. Vi kan även konstatera att vårt synsätt på våra resenärer ger en tydlig effekt då vi inte ser på våra resenärer som kunder, utan som gäster. Det goda värdskapet är vår främsta styrka och något vi jobbar med dagligen i hela organisationen, säger Robert Nyberg, vd för Nettbuss Travel.

Nettbuss Bus4You bäst för nionde året i rad
En gemensam nämnare för de bolag som hamnar högt i SKI:s mätning är punktlighet, enkelhet, smidighet och tillgänglighet och dessa områden är särskilt prioriterade för både Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

– Nettbuss express kliv på SKI är ett tydligt bevis på att våra samarbetspartners trivs hos oss och att vårt arbete med det goda värdskapet ger ringar på vattnet. Samtidigt ser vi att hela branschen backar lite inom kundnöjdheten och inom lojalitet och vi kan inte slå oss till ro, säger Robert Nyberg.

Låga betyg för flyg och tåg
Branschens medelbetyg ligger på 64,9 och betyget för kundnöjdhet sträcker sig hela vägen från 53,3 till 74,9 (Nettbuss Bus4You). I botten hamnar tåg- och flygbolagSvenskt Kvalitetsindex lanserades 1998 och genomför sedan dess regelbundna undersökningar och mäter bland annat kundnöjdhet. I undersökningen beräknas värden på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.

Kundnöjdhet – persontransport 2019 och 2018 års siffror inom parantes
Nettbuss Bus4You 74,9 (79,2)
Nettbuss express 72,1 (75,9)
BRA 70,5 (71,4)
SAS 69,7 (69,9)
MTR Express 70,0 (69,6)
Norwegian 65,7 (71,1)
Snälltåget 65,6 (NA)
----
Branschen 64,9 (69,9)
---
Flixbus 64,8 (NA)
Annat bussbolag 61,4 (NA)
Annat flygbolag 61,4 (NA)
SJ 55,9 (59,4)
Annat tågbolag 53,3 (NA)

Läs mer om mätningen på: www.kvalitetsindex.se

För ytterligare information, vänligen kontakta
Robert Nyberg, vd, Nettbuss Travel
Mobil:0765 25 80 03
E-post: robert.nyberg@nettbuss.se

Nettbuss har fått ett nytt namn
Nettbuss och NSB samlades nyligen under ett gemensamt varumärke kallat Vy. Namnbytet innebär att Nettbuss Bus4You och Nettbuss express byter namn till Vy Bus4You och Vy express. Processen med namnbytet är i full gång.

Om undersökningen
Undersökning består av personer 18 år och äldre som är bosatta i Sverige och har genomfört en längre resa med buss, flyg eller tåg under det senaste året. Ett slumpmässigt nationellt urval dras från PAR Konsument för privatkunder och PARAD Företagsregister för företagskunder. Vid företagsstudier stratifieras detta 

efter företagsstorlek. För båda segmenten gäller att det nationella urvalet vid behov kompletteras
med ett slumpmässigt urval från kundregister. Datainsamlingen pågick april månad och totalt
samlades 2 222 intervjuer in.

Nettbuss Travel AB är en del av svenska Nettbusskoncernen, som omfattar cirka 630 fordon och cirka 1 600 medarbetare med en omsättning på 1,5 miljarder SEK. Under våra varumärken Nettbuss express och Nettbuss Bus4You erbjuder Nettbuss Travel AB resor till över 35 destinationer inom Sverige, Norge och Danmark med 2740 avgångar per vecka. Den svenska koncernen är en del av Nettbuss A/S, som bedriver verksamhet i Norge och Sverige. Nettbuss Travel AB omsätter drygt 200 miljoner SEK per år.
Mer information finns på www.nettbuss.se