Nettbuss och NSB blir Vy. Läs mer på vy.se

Nettbuss, Tågkompaniet och NSB får ett nytt gemensamt namn

NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss, samlar tåg- och bussverksamheten under ett nytt gemensamt varumärke.
Det nya namnet blir Vy.

– Det är ett ord som säger att vi ska leverera goda reseupplevelser och att vi har stora ambitioner och framtidsvyer, säger koncernchefen Geir Isaksen.

Ägaren till Nettbuss och Tågkompaniet är Norges Stadsbaner (NSB). NSB har funnits i Norge i över 130 år och när koncernen nu byter namn omfattar det även de svenska bolagen Nettbuss och Tågkompaniet.

Efter avregleringen i Norge har NSB inte längre ensamrätt att köra tågen i landet, företaget äger inte längre rälsen och verksamheten bedrivs sedan länge även utanför Norges gränser. Med det nya namnet kliver koncernen in i framtiden.

- NSB-koncernen kör buss och tåg i Norge och Sverige och äger Norges största bussbolag Nettbuss. Nu kopplar vi i hop buss- och tågverksamheten genom att arbeta tätare tillsammans. Vi gör det enklare för kunderna att välja en miljövänlig resa. Då behöver vi en ny gemensam identitet, säger styrelseordföranden i NSB, Dag Mejdell.

NSB:s Geir Isaksen fortsätter:
– Transportbranschen utvecklas i rask takt och resenärerna får nya behov som vi ska möta. NSB, Nettbuss och Tågkompaniet ska tillsammans kunna erbjuda resor från dörr till dörr, inte bara till och från en hållplats eller station. Vi ska bidra till att göra det enklare att resa kollektivt och miljövänligt och att klara sig utan egen bil, säger Geir Isaksen.

Arne Veggeland är VD för Nettbuss AB, tillika koncernchef i Sverige:
– Med det nya namnet följer en ny och mycket spännande inriktning där vi skapar framtidens transportlösningar genom att knyta ihop vår egen tåg- och bussverksamhet med nya erbjudanden och digital teknik. Samtidigt kommer säkerhet och pålitlighet alltid vara av högsta prioritet för oss.

Dag Lokranz-Bernitz är Tågkompaniets VD:
– En tjugoårig historia går i graven för Tågkompaniet, men vi ska inte definieras av det som varit. Nu skapar vi ny historia, och det gör vi tillsammans med NSB och Nettbuss. För mig som är relativt ny i företaget känns det som en bra tajming.

Nya utsikter
I Oslo har koncernen redan introducerat ett koncept med elbilar som kan bokas via en app. Självkörande bussar och samåkning till stationer är andra exempel på så kallade mobilitetslösningar som nu blir en del av koncernens verksamhet.

– Det nya namnet, Vy säger något om vad vi vill göra, nämligen ge våra kunder upplevelser, bilder och utsikter. Det är ett kort och enkelt namn som visar att vi är på väg in i något nytt. Vi har en lång och stolt historia som går tillbaka till 1883, den bygger vi vidare på, säger Geir Isaksen.

Det nya namnet ska antas i Norges generalförsamling. Därefter påbörjas arbetet med att byta ut profilen på tåg, bussar och uniformer samt uppdatera utseendet i koncernens digitala kanaler.
Kunderna kan fortsätta boka resor på samma sätt som tidigare.

Koncernen behåller varumärket Bus4You för sina långfärdsbussar som trafikerar bland annat sträckorna Malmö-Oslo, Karlstad-Arlanda och Göteborg-Stockholm.

För ytterligare information:
Arne Veggeland, koncernchef Nettbuss Sverige AB, tel 0047-916 50 605
Henrik Nyquist, kommunikationsansvarig Nettbuss, tel 0727-45 95 0505
Dag Lokrantz-Bernitz, vd Svenska Tågkompaniet AB, tel 072-238 74 87

NSB-koncernen består av

• NSB Persontåg
  • bussföretaget Nettbuss
  • tågföretaget Tågkompaniet
  • godstågföretaget CargoNet (byter ej till det nya namnet)
  • NSB Bybil.

Koncernen har även en enhet som jobbar med turism.

Koncernen är verksam i Sverige och Norge med en omsättning på cirka 15 miljarder norska kronor. Totalt arbetar över 10 500 anställda inom koncernen.

Namnbytet till Vy sker formellt efter beslut i Norges generalförsamling och hanteras praktiskt under 2019 och 2020.

Svenska Tågkompaniet AB bildades år 1999 för att vinna upphandlingen av Sveriges nattågstrafik till och från övre Norrland. Sedan dess har man befäst sin plats på den svenska järnvägsmarknaden. Omsättningen är 496 MSEK, man har 500 anställda och fyra trafikuppdrag: Värmlandstrafik, X-trafik, Norrtåg och Krösatågen. Dessutom körs helgtrafik i egen regi mellan Karlstad och Oslo, liksom snabbtåg Oslo-Göteborg i samarbete med ägaren NSB.

Nettbuss kör linjetrafik på uppdrag av bl a Västtrafik, Jönköpings Länstrafik, Värmlandstrafik, X-trafik, Länstrafiken i Jämtlands län, Hallandstrafiken och Skånetrafiken. Nettbuss kör även expressbusstrafik med produktnamnen Bus4You och Nettbuss express. I Sverige arbetar ca 1 400 medarbetare, fordonsflottan består av drygt 650 bussar och omsättningen är 1,5 miljarder kronor.