Info om Corona Läs mer

Nu blir det lättare att pendla mellan Örebro och Karlstad

– Vy Bus4You satsar på linjen mellan Örebro och Karlstad när tågtrafiken avvecklas.

Vy Bus4You utökar sin verksamhet med en ny bussdepå i Örebro och utökar bussflottan med sex nya expressbussar. Då Värmlandstrafiken och Region Örebro avvecklar tågtrafiken mellan städerna i slutet av 2020 innebär satsningen bättre pendlingsmöjligheter mellan Örebro och Karlstad. De nya expressbussarna är i trafik i 30 mars och det kommer avgå 17 resor varje dag i vardera riktningen.

– Tack vare satsningen på sträckan mellan Örebro och Karlstad möjliggör vi främst arbetspendling mellan städerna – som tidigare varit begränsad. Utökningen i Örebro kommer även lägligt då Värmlandstrafik och Region Örebro lagt ner den skattesubventionerade tågtrafiken mellan städerna, som innebar fyra tågavgångar per dag i båda riktningarna, säger Robert Nyberg, vd på Vy Travel.

Vy Bus4You kör redan nu med hög frekvens mellan Karlstad och Arlanda flygplats, via Örebro, men det har inneburit sparsamt med morgonturer till Karlstad från Örebro och på kvällen från Karlstad till Örebro – vilket det blir ändring på nu.

– Örebroarna har sannerligen uppskattat expressbussarna till Arlanda flygplats och vi har haft en fantastisk utveckling på sträckan. Förhoppningsvis uppskattar även Örebroarna och Karlstadborna att vi säkrar pendlingsmöjligheterna mellan städerna när den direkta tågtrafiken mellan städerna avvecklas. Naturligtvis så kommer vi att erbjuda prisvärda pendlingskort, säger Robert Nyberg.

Fakta

- Det kommer avgå 17 turer varje dag i vardera riktningen mellan Örebro och Karlstad
- De nya bussarna är i trafik den 30 mars

Robert Nyberg, vd, Vy Travel AB

robert.nyberg@vy.se

0765 25 80 03

Om Vy Travel Vy Travel AB är en del av svenska Vykoncernen, som omfattar cirka 680 fordon och cirka 1600 medarbetare med en omsättning på 1,7 miljarder SEK. Under våra varumärken Vy express och Vy Bus4You (fd. Nettbuss Bus4You och Nettbuss express) erbjuder Vy Travel AB resor till över 36 destinationer inom Sverige, Norge och Danmark med 2740 avgångar per vecka. Den svenska koncernen är en del av Vygruppen, som bedriver verksamhet i Norge och Sverige. Vy Travel AB omsätter drygt 260 miljoner SEK per år.