Info om Corona Läs mer

Vy Bus4You ökar samtliga turer under sommaren

– Större efterfrågan att resa bland svenskarna under semestern

Tidigare i juni meddelade Vy Bus4You en utökad trafik mot Stockholm i samband med att Folkhälsomyndigheten lättade på reserestriktionerna i landet. Nu öppnar bussbolaget även upp för en utökning av trafiken på samtliga tre linjer under sommaren med cirka 90 till 100 procent. Sommartidtabellen gäller mellan 6 juli och 16 augusti.

– Samtliga linjer kommer nu att få utökade turer med cirka 90 till 100 procent på dagens utbud under sommaren. Framförallt gäller utökningen våra turer på linjen Göteborg– Stockholm i båda riktningar, samt Oslo– Stockholm som bland annat stoppar i Karlstad, vilket är en av våra större förbindelser, säger Elvir Rascic, Affärsområdeschef på Vy Travel.

Ökad efterfrågan

Anledningen till sommartabellens utökade utbud är ett ständigt ökat intresse och efterfrågan bland resenärerna, men det är även ett tillvägagångssätt för att sprida ut resandet.

– Under de senaste veckorna har vi sett en stigande ökning av resandet. Den ökningen har blivit ännu högre nu i samband med att de blev tillåtet att resa fritt inom Sverige, lagom till mångas semestrar. Därför känns det viktigt att vi nu utökar våra turer så att vi även kan sprida ut antalet resande per tur, säger Elvir Rascic.

Tillskott av fem nya bussar

Lagom till sommartidtabellens utökning av turer presenterar nu även Vy Travel fem nya bussar till sin bussflotta i Göteborg.

– Trots en annorlunda vår är vi mycket glada för detta tillskott av bussar. Vi ämnar att alltid leverera en hög nivå av komfort för våra gäster ombord på våra bussar. Det är såklart extra roligt att få välkomna sommarens gäster till helt nya bussar på våra turer säger Elvir Rascic.

Nu tillkommer fem nya dubbeldäckare med 66 passagerarplatser. Bussarna kommer att trafikera linjerna Göteborg- Stockholm samt Oslo-Köpenhamn med placering i Göteborg.

Hoppas kunna köra till Danmark

Vanligtvis kör Vy Bus4You även flera turer till och från Köpenhamn samt Köpenhamn Kastrup Airport. Men sedan Danmark stängde gränserna tidigare i våras har bussföretaget tvingats avvakta med dessa turer – vilket man nu har förhoppningar att kunna börja köra igen.

– Vår ambition är att kunna köra Oslo-Köpenhamn. Om situationen däremot återstår kommer vi att fortsätta utgå från Malmö vilket vi gör i dagsläget. Vi följer utvecklingen och inväntar vidare beslut från den danska regeringen, säger Elvir Rascic.

Kör till Norge

Även Norge stängde gränserna samt införde tillfällig gränskontroll under mars tidigare i år. Trots det så har Vy Bus4You kunnat fortsatt köra till och från Oslo både på sin linje Malmö–Oslo samt Arlanda–Stockholm–Oslo. Resorna har varit både uppskattade och avgörande för gäster som behöver resa över gränsen. Exempelvis arbetspendlare.

– För de som kan och vill har vi fortsatt köra och kommer så även att fortsätta göra vilket känns väldigt viktigt. Sedan är det varje resenärs eget ansvar att följa de restriktioner som gäller vid gränspassering, säger Elvir Rascic.

Säte DD 740x420.png