Resevillkor/Köpvillkor för Nettbuss Travel AB

  • Senast uppdaterad: 2018-05-07


Allmänna resevillkor för bussar i linjetrafik, i enlighet med busspassagerarförordningen (181/2011)
- för resor som är 150 km eller längre (men kortare än 250 km)

busspassagerarförordningen.pdf Busspassagerarförordningen.pdf

Allmänna resevillkor gällande för linjesträckning under 150 km

lagen om kollektivtrafikresenärens rättigheter.pdf Lagen om kollektivtrafikresenärens rättigheter.pdf

Nettbuss Travel AB
Resevillkoren nedan för Nettbuss Travel AB gäller inte för resa med annan transportörs fordon och/eller med resa med annat transportmedel, om Nettbuss, enligt vad som framgår av biljetten för resan, endast sålt resan som återförsäljare. Berörda bolag och dess resevillkor finnes nedan.
För resa med Nettbuss NO gäller andra villkor. Ta del av dem här.
För resa med BT Buss gäller andra resevillkor. Ta del av dem här 


Resa med underleverantör/samarbetspartners som kör i Nettbuss trafik

Nettbuss är ansvarig för de underleverantörer som Nettbuss anlitar för att fullgöra sina åtaganden gentemot resenären och Nettbuss resevillkor gäller för resor gjorda med underleverantör som Nettbuss anlitar för sin egen trafik.


Biljetter
Biljett måste alltid köpas före avresa*. Det är billigast att köpa våra resor på nettbuss.se. Biljett kan även köpas hos våra återförsäljare och via telefon. Om du köper biljetten över disk eller via telefon kostar det ca 12% extra av biljettpriset per köptillfälle. Minsta administrationsavgift är 20 kronor. Alla som bokat en biljett för en specifik avgång hos oss är garanterad en sittplats i bussen.
Du är själv ansvarig för att uppgifterna du registrerar vid biljettköpet är korrekta. Bokningsbekräftelse levereras till angiven mailadress och eventuellt mobilnummer (vid köp av SMS-biljett). Biljetten måste inneha ett bokningsnummer för att den ska vara giltig.
 
*Undantag gäller för sträckan Västerås-Arlanda flygplats där biljett även kan köpas ombord i mån av plats. Vid ombordförsäljning tillkommer en serviceavgift. 

 
Information
Aktuell trafikinformation hittar du på nettbuss.se. Vid de tillfällen vi  behöver skicka information som rör din resa gör vi det via SMS, telefon eller e-post. Vi använder de kontaktuppgifter som lämnats i samband med biljettbokningen.

Rabatterad resa
Samtliga resenärer måste ha ett giltigt färdbevis. Det ska visas vid ombordstigning och behållas under hela resan. Vid köp av rabatterad resa ska ålder kunna styrkas med giltig legitimation, och studier ska kunna styrkas med giltigt studentkort tillsammans med legitimation. Detta ska kunna styrkas under hela resan. De studentkort vi accepterar hittar du här.

Våra biljettkategorier indelas enligt följande; Barn 0-6 år, Barn 7-15 år, Ungdom 16-25 år, Student, Vuxen 26-64 år, Senior 65 år+

Barnbiljetter

Barn som reser med Nettbuss Bus4You och Nettbuss express ska av trivsel- och säkerhetsskäl ha en egen biljett. Barnet får därmed ett eget säte. Barnbiljetten är rabatterad med upp till 20 % på samtliga avgångar. Begränsat antal bilbälteskuddar finns för utlåning på turer som körs av våra ordinarie bussar. Barn under 7 år får inte lov att resa själva och kan därmed inte bokas in utan sällskap av någon med annan biljettkategori.

Kontroll av biljett
Om rabatt ska erhållas måste detta styrkas innan biljettköp och vid biljettkontroll. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten stämmer överens med den sträcka, tid och datum som beställts. Vi tar ut en kontrollavgift på 800 kronor av den resenär som reser utan giltig resehandling, eller som reser på ett rabatterat pris han/hon inte är berättigad till.

Ångerrätt
Bussbiljetter innefattas inte av ångerrätten.

Avbokningsskydd och avbokning
Biljett kan köpas med eller utan avbokningsskydd. Biljett med avbokningsskydd kan avbokas fram till två timmar före avgångstiden. Om man inte valt att köpa avbokningsskydd går biljetten inte att boka av. Det är endast möjligt att köpa avbokningsskydd i samband med att biljetten köps. En biljett som saknar avbokningsskydd kan inte heller bokas om.

Ett avbokningsskydd gäller för samtliga personer på biljetten. Om man har en biljett med avbokningsskydd för flera resenärer på samma bokningsnummer och vill avboka en av resenärerna måste hela biljetten bokas av.
 
Biljett köpt via en återförsäljare kan endast avbokas hos en återförsäljare. Biljett köpt via internet kan endast avbokas via den webbsida där biljetten köpts. Biljett köpt via telefon kan endast avbokas via telefon.
 
Observera att avbokningsskyddet inte återbetalas vid en avbokning.

Sällskapsdjur
Mindre sällskapsdjur får tas med på bussen. De ska resa i bur som inte är större än att den kan få plats på ett säte. Observera att ett sällskapsdjur reser på ungdomsbiljett. Ledarhund får medtagas kostnadsfritt.

Avresa/Hållplatser
Det är resenärens eget ansvar att ta reda på vilken tid och vilken hållplats bussen avgår ifrån. Samtliga passagerare ska vara på plats minst 10 min före avgång för att hinna packa in bagage, samt erhålla den garanterade platsen ombord. På- och avstigning på andra platser än de hållplatser som anges i vår tidtabell och som resan är bokad för, är inte tillåten.

Bytesresa
Om du köpt en resa med en eller flera delsträckor får du ett, eller flera olika, bokningsnummer för hela resan. Vi ansvarar endast för anslutningar när resa bokas vid ett och samma tillfälle som en bytesresa. Anslutning med annan trafikaktör, eller anslutande flygresa, ingår inte i vårt ansvar.

Gränspassering och kontroll

Det är ditt eget ansvar som resenär att veta vilka regler som gäller vid gränspassering och ansvara för att ha med godkända dokument under resan. Om du är osäker på vilka identitetshandlingar som gäller kan du besöka www.polisen.se.

Tillgänglighet för funktionshindrade
Har du ett funktionshinder och planerar att resa med oss? Vänligen kontakta oss via mail på info@nettbuss.se eller via 0771-151515 senast 36 timmar före avresan för att vi ska ha möjlighet att hjälpa till på bästa sätt.

Trivsel ombord
Kall mat/fika och dryck får förtäras på bussen, men visa vänligen hänsyn till dina medresenärer och lämna platsen i trivsamt skick. Varm mat är inte tillåtet att medföra eller förtära ombord. Förtäring av nötter bör undvikas då det kan finnas resenärer som är allergiska.

Mobiltelefon, bärbar dator och annan elektronisk utrustning får användas ombord, men hänsyn måste visas till övriga resenärer.

Rökning är inte tillåten ombord och förbudet gäller även på toaletten. Rökförbud innefattar även e-cigaretter. Alkohol får inte förtäras på bussen.

Vi förbehåller oss rätten att avvisa resenärer som är alkohol- eller drogpåverkade, eller på annat sätt stör den allmänna ordningen. 

Faciliteter
Vilka faciliteter som utlovas ombord visas i form av piktogram vid bokningstillfället samt på din biljett. Vad piktogrammen representerar förklaras genom att hålla muspekaren över piktogrammet.
 
Om någon facilitet saknas, se ”Reklamationer” och ”Komfort- facilitetsförändring”.

WiFi
WiFi finns tillgängligt på alla Nettbuss Bus4You avgångar samt alla ordinarie Nettbuss express avgångar. Vid vissa tillfällen används det på Nettbuss express inhyrda bussar som saknar WiFi. Vid val av avgång visas vilket varumärke som kör, samt vilka faciliteter som finns ombord. Vid avsaknad av internet visas ingen symbol för WiFi vid bokningen.

Eluttag

Eluttag (220V och/eller USB) finns på samtliga Nettbuss Bus4You-bussar. På Nettbuss express utlovas ett begränsat antal eluttag.

Toalett
Toalett finns ombord på samtliga bussar. Vid tillfälle av icke fungerande toalett erbjuder vi en viss del av biljettpriset i kompensation. Detta betalas ut i form av tillgodohavande som sätts in på ditt personliga Premiumkonto.

Bagage

Max en normalstor resväska samt ett handbagage per betalande resenär får medtagas på bussen. Den totala bagagevikten får vara max 25 kg. Handbagagets mått får inte överstiga 40x30x20cm. Handbagage får inte störa andras utrymme eller hindra passage i bussen utan ska placeras under framförvarande säte eller på eventuell hatthylla.
 
Den resenär som vill medföra ytterligare ett normalstort bagage ska i samband med biljettköp välja extra bagage som tilläggsprodukt. Vikten för extra bagage får inte överstiga 25 kg.
 
Den resenär som vill ta med ett par skidor/en snowboard, en golfbag eller ett musikinstrument ska i samband med biljettköp välja specialbagage som tilläggsprodukt. Vikten för specialbagaget får inte överstiga 20 kg.
 
Barnvagn, rullator eller rullstol får medtagas kostnadsfritt och ska placeras i bagageutrymmet. Samma regler som för bagage/extra bagage/specialbagage gäller även för denna typ av bagage.
 
Resenären ansvarar själv för sitt bagage/handbagage/extra bagage/specialbagage och hanteringen av det. Samtligt bagage som placeras i bagageutrymmet ska vara märkt med namn, adress och telefonnummer.

Värdeföremål eller kontanter får inte förvaras i bussens bagageutrymme. Maximalt värde på samtligt medfört bagage får inte överstiga 15% av ett basbelopp. Vid tillfälle av skadat eller förlorat bagage ska föraren kontaktas omedelbart. Vid kvarglömt bagage, fyll i formuläret för hittegods här. Upphittat bagage återfås mot en administrativ avgift på 100 kr + ev. kostnad för frakt. Vi tar inget särskilt ansvar för upphittat gods.

Gods
Gods transporteras inte med våra bussar.

Cyklar
Cyklar får ej medtagas eller transporteras på våra bussar. Förbudet gäller samtliga avgångar som körs av Nettbuss Bus4You eller Nettbuss express (Nettbuss Travel AB).

Vapen

Vapen får ej medtagas eller transporteras på våra bussar.

Komfort- eller facilitetsförändring
Vid förändring av komfort eller brist på faciliteter erbjuds en procentuell del av ditt biljettpris i form av tillgodohavande på nettbuss.se


Kompensation 
I de fall vi inte kan hålla vad vi lovar erbjuder vi dig kompensation i form av tillgodohavade som kan nyttjas vid en kommande resa. Ett tillgodohavande sätts alltid in på ett Premiumkonto. Om du inte redan har ett Premiumkonto blir du ombedd att skapa ett i samband med att kompensationen betalas ut. Tillgodohavande gäller för biljettköp, både på Nettbuss Bus4You och Nettbuss express, och är giltigt i 3 månader från utbetalningsdatumet om inte annat anges.

Ersättning för förlorad arbetsförtjänst utgår ej.
Eventuella utlägg för taxiresor ersätts inte.  
 

I det fall en försening uppstår baseras kompensation på förseningstiden, orsak till förseningen samt resans längd. Observera att resans längd är hela linjens sträckning i vår egen trafik.

Försening vid resor på linjer över 150 km gäller nedanstående
Vid försening på 60 minuter eller mer ersätter vi dig med en (1) fri enkelresa motsvarande den resa som var gällande vid förseningstillfället. Ersättningen betalas ut i form av tillgodohavande hos oss som är giltigt i 3 månader från och med utbetalningsdatumet. Förseningar under 120 minuter som orsakas på grund av väder, trafikstörningar, gränskontroller eller andra orsaker som ligger utom vår kontroll ersätts inte.
Om en försening uppgår till 120 minuter eller mer har du som resenär möjlighet att få (2) fria enkelresor i form av tillgodohavande hos oss, motsvarande den resa som var gällande vid förseningstillfället. Oavsett anledning till förseningen.
Ersättning för förlorad arbetsförtjänst utgår ej.
Eventuella utlägg för taxiresor ersätts inte.

Reklamation

Reklamationer ska helst framföras skriftligen inom tre (3) månader efter avslutad resa. Reklamationer kan skickas via e-post till: info@nettbuss.se
Allternativt per post till:
Nettbuss Travel AB
Polhemsplatsen 5
411 11 Göteborg


Reklamationen ska innehålla en kortfattad redogörelse samt bokningsnummer från den aktuella resan. Behöver du hjälp med din reklamation är du välkommen att kontakta oss på 0771-151515.


Vid eventuell tvistlösning hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden (ARN);
E-post: arn@arn.se
Postadress:
Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 10123 Stockholm